Blog

Kto odpowiada za jakość wody w kranie?

Co zrobić kiedy mamy wątpliwości co do jakości wody, która płynie w naszych kranach lub wtedy, kiedy zauważymy w niej coś niepokojącego? Kto tak naprawdę jest odpowiedzialny za to, co nalewamy do naszych szklanek? Oto garść informacji ważnych dla każdego członka Wspólnoty Mieszkaniowej.

Kto odpowiada za jakość wody?

Za jakość wody pitnej odpowiada kilka podmiotów – wszystko zależy od etapu, o jakim mówimy. I tak, po kolei:

  • Zbiorowe zaopatrzenie w wodę to zadanie gminy – realizowane jest przez przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne, które odpowiadają za jakość wody aż do głównego wodomierza, czyli punktu jej sprzedaży odbiorcom usług
  • Na kolejnym odcinku – od wewnętrznej instalacji wodociągowej aż do obiektu budowlanego, za wodę odpowiada właściciel budynku albo administrator. Dzieje się tak dlatego, że mieszkańcy domów wielorodzinnych administrowanych przez Wspólnoty Mieszkaniowe czy zarządy komunalne nie są, w myśl prawa, odbiorcami wody.[1]

Do kogo zwrócić się kiedy mamy wątpliwości do jakości wody?

Dlatego, jeśli z wodą w naszym kranie dzieje się coś niedobrego, to właśnie u właściciela obiektu budowalnego lub administratora powinniśmy interweniować. Do takich sytuacji należą: np. zmętnienie wody czy jej dziwny zapach. Oczywiście, nie oznacza to, że wina leży po ich stronie – woda mogła zostać zanieczyszczona na wcześniejszym etapie.

Jak uzdatniana jest woda, która płynie w naszych kranach?

Proces uzdatniania wody wygląda różnie i zależy od jej jakości, zwykle należą do niego: napowietrzanie, koagulacja i flokulacja, filtracja pospieszna, ozonowanie, sorpcja na węglu aktywnym, okresowanie natlenianie, filtracja powolna, dezynfekcja. [2] Dlatego, warto ufać kampaniom promującym picie wody z kranu. Możemy być pewni, że jest ona dobrej jakości, a jednocześnie zaoszczędzić i zrobić coś dobrego dla środowiska, nie kupując plastikowych butelek z wodą mineralną. Na zdrowie!